Nieuws heet van de naald: dienstenverlener Deloitte meldt in editie 2021 van zijn jaarlijkse Global Automotive Consumer Study dat meer dan een derde van de Belgische consumenten van plan is om de volgende keer een elektrische of hybride auto te kopen. Als mensen momenteel nog twijfelen, is dat vooral omdat ze zich vaak nog vragen stellen bij de betaalbaarheid, de actieradius en de laadinfrastructuur. Wie wel al overtuigd is om de elektrische shift te maken, verwacht dat hij zijn auto overwegend thuis (64%) en op het werk (16%) zal opladen. Publieke laadpalen zullen voor hooguit 19% van de elektrische en hybride rijders een belangrijke oplossing zijn.
Het is duidelijk: ook in 2021 gaan de elektrische en hybride voertuigen in België alleen maar aan belang winnen. En aangezien bijna twee op de drie elektrische chauffeurs hun batterij in de eerste plaats thuis willen opladen, loont het zeker de moeite om daar eens de spots op te richten. In veel gevallen is het technisch mogelijk om je wagen gewoon via het stopcontact op te laden. Toch zien wij bij EDI (Electric by D'Ieteren) op zijn minst vijf goede redenen om voor een intelligentere en duurzamere laadoplossing te kiezen. Want dat de toekomst aan de thuislaadpalen is, staat wel vast!
Wie voor elektrisch of plug-in hybride kiest, wil in de eerste plaats namelijk comfort. U wil u niet de hele tijd moeten afvragen of u uw wagen wel vlot en efficiënt zal kunnen opladen. In dat licht is het gewoon een heel slimme beslissing om thuis een laadstation te installeren. Ter info: we spreken dan wel vaak van een thuislaadpaal maar in de praktijk gaat het meestal om een bakje (wallbox) dat heel eenvoudig aan de muur kan worden gemonteerd. Het toestel heeft in principe een vaste laadkabel maar sommige eigenaars laten die bijvoorbeeld om esthetische redenen achterwege. Installatie kan zowel binnen als buiten.
Voordeel 1: een laadpaal is zonder meer de veiligste oplossing
Zoals we daarnet al aangaven, kunnen de meeste elektrische wagens via een gewoon stopcontact worden opgeladen. Toch is een kortsluiting of een ander technisch defect nooit helemaal uit te sluiten. Huishoudelijke stopcontacten zijn namelijk helemaal niet bedoeld om langdurig een hoge hoeveelheid stroom te leveren. Bovendien is het gebruik van eigen verlengkabels absoluut uit den boze! Een gecertifieerd laadstation daarentegen wordt door middel van een kabel rechtstreeks aangesloten op een beschermde stroomkring aan het begin van de elektrische installatie en heeft daarnaast ook een eigen zekering. Bij de geringste storing breekt het beveiligingssysteem het laden onmiddellijk af. Naar overbelasting en brandveiligheid toe is dat uiteraard veel beter dan opladen via het stopcontact.
Voordeel 2: een laadpaal laadt gewoon veel sneller
Het logische gevolg van de beperkte stroomsterkte is dat het laden van uw elektrische wagen via een stopcontact ontzettend traag gaat. Voor bijvoorbeeld een BMW i3 met een elektrisch bereik van 220 km mag je toch wel rekenen op 17 uur laadtijd. Nee, dan bent u met een laadstation toch veel sneller af. Afhankelijk van de capaciteit van de laadpaal is de klus geklaard in 4 tot 11 uur. Is de paal met de zwaarste laadcapaciteit dan altijd de beste keuze? Zeker niet! Heeft uw wagen een stroomvermogen van 11 kW maar is uw elektrische installatie eenfasig? Dan is een laadpaal met een stroomcapaciteit van 7,4 kW de beste optie. Tenzij u door uw netbeheerder een omschakeling naar een driefasige aansluiting laat uitvoeren. Maar daar hangt uiteraard ook weer een prijskaartje aan vast en het is bovendien niet in alle woningen technisch realiseerbaar. Kortom: het is de kunst om het vermogen van uw auto en van uw elektrische installatie zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. En veel hangt uiteraard ook af van uw dagelijkse rijbehoefte. Rijdt u gemiddeld hooguit 50 km per dag, dan is uw wagen ook met een minder sterke laadpaal de volgende ochtend altijd probleemloos opgeladen.
Goed om te weten: het laden van een elektrisch voertuig neemt een aanzienlijk deel van de totale hoeveelheid stroom in een woning in beslag. Toch komt u met een laadpaal nooit in de problemen. Het systeem kan namelijk door middel van dynamic load balancing automatisch detecteren of er op dat moment nog zware toestellen in gebruik zijn, zoals een oven, vaatwasser, wasmachine of droogkast. Vervolgens moduleert hij het eigen vermogen in functie van de beschikbare stroom.
Voordeel 3: thuis laden is veruit de goedkoopste optie
Tegenwoordig duiken steeds meer publieke laadpalen in het straatbeeld op. Is het dan nog wel nodig om er thuis zelf een te installeren? Wel, u bent uiteraard nooit zeker dat u altijd snel een vrije openbare laadpaal zal vinden. Wat een luxe ook om te kunnen thuiskomen, de auto gewoon in te pluggen en de volgende dag weer met een volle batterij te vertrekken! En bovendien is er een behoorlijk groot prijsverschil. Bij de duurste publieke laadpalen - de snelladers - kan de prijs oplopen tot € 0,90 /kWh. Bij een privé-aansluiting varieert de prijs - afhankelijk van uw contract met uw elektriciteitsleverancier - meestal tussen € 0,24 /kWh en € 0,34 /kWh. Beschikt u over zonnepanelen, dan kan die prijs nog eens € 0,10 /kWh lager liggen. Concreet: laadt u thuis op, dan kost het u 3,80 tot 4,60 euro om 100 km te kunnen rijden. Bij een publieke laadpaal gaat het doorgaans om ongeveer 6 euro en zelfs 11 euro als u voor een snellader kiest. Ter vergelijking: voor een benzine- of dieselauto mag u daarvoor zeker op 7,50 tot 15 euro rekenen.
Dankzij de intelligente split billing-functie kan u de kosten voor het gebruik van uw laadstation thuis of voor laadbeurten onderweg bovendien vlot doorrekenen aan uw werkgever of uw eigen firma. Laadstations beschikken standaard over een energiemeter voor de verrekening van de stroom. Daardoor kunnen de kosten voor laadtransacties van bedrijfswagens perfect gescheiden worden van de kosten voor het huishoudelijk stroomverbruik en apart gefactureerd worden. Dat is meteen ook de manier waarop u eventuele andere gebruikers van de laadpaal hun aandeel kan laten betalen.
Voor vennootschappen en zelfstandigen in Vlaanderen zijn de aankoop en installatie van een laadpaal trouwens voor 100% aftrekbaar. Bij volledig elektrische wagens geldt hetzelfde voor de verbruikte elektriciteit; bij plug-in hybride wagens valt het fiscaal aftrekbare percentage voor de elektriciteit samen met dat van de wagen. Bovendien is er voor een installatie op uw terrein geen stedenbouwkundige vergunning of milieuvergunning vereist.
Aangezien uw huishoudelijke elektriciteitsverbruik gevoelig stijgt als u uw elektrische wagen systematisch thuis oplaadt, is het wel verstandig om indien mogelijk naar een goedkopere leverancier over te stappen.
Voordeel 4: thuis laden is ook ecologisch de beste keuze
Wagens met een elektrische motor zijn sowieso het minst belastend voor het milieu. Laadt u uw wagen hoofdzakelijk thuis op en produceert u met zonnepanelen uw eigen energie, dan bent u helemaal maatschappelijk verantwoord bezig! Nu de terugdraaiende elektriciteitsteller in Vlaanderen afgeschaft wordt, is het meer dan ooit aangewezen om de lokaal opgewekte stroom zoveel mogelijk zelf te verbruiken. In dat kader kan het in de toekomst ook interessant zijn om in een thuisbatterij te investeren. Dan kan u de energie die u overdag niet nodig hebt tijdelijk opslaan. Momenteel is deze technologische innovatie wel nog vrij duur. Maar de stijgende marktvraag zal op termijn ongetwijfeld voor een gevoelige prijsdaling zorgen.
Voordeel 5: thuislaadpalen zijn voorzien van tal van slimme snufjes
Tot slot kan u ook kiezen voor een geconnecteerde thuislaadpaal met slimme functionaliteiten die het dagelijkse gebruik sterk vereenvoudigen. Bevindt uw laadstation zich op een publiek toegankelijke plaats, zoals uw oprit? Dan is het aangewezen om met authenticatie door middel van een RFID-lezer te werken. Zo kan niemand ongevraagd gebruik maken van uw laadpaal. Het online beheerplatform waarmee u de laadpaal via wifi of een simkaart kan connecteren, laat dan weer assistentie op afstand toe. U kan bovendien vanuit uw zetel op uw smartphone volgen hoe ver een laadbeurt al gevorderd is. U ziet ook exact hoeveel uw oplaadkosten bedragen (per beurt en in totaal).
Kortom: de installatie van een thuislaadpaal laat u toe om uw elektrische of plug-in hybride wagen in alle veiligheid en met een comfortabele snelheid op te laden. U bent thuis veel goedkoper af dan wanneer u systematisch gebruikmaakt van publieke laadstations. Als u over zonnepanelen beschikt, is een eigen laadpaal dé ecologische oplossing om uw zelfopgewekte stroom maximaal te verbruiken. En de diverse intelligente functionaliteiten, waaronder split billing, vereenvoudigen sterk de opvolging en het kostenbeheer.
Wil u nog aanvullende informatie over thuislaadpalen? EDI (Electric by D'Ieteren) maakt het u graag gemakkelijk. U kan bij ons terecht voor een compleet assortiment laadoplossingen op maat: van een gratis audit van uw huidige elektrische installatie tot de installatie en het onderhoud van uw laadpaal, en de technische en boekhoudkundige opvolging. Met de bijbehorende laadpas krijgt u ook toegang tot een van de grootste laadpuntennetwerken (met meer dan 100.000 laadpunten) van Europa. Op de EDI-site kan u bovendien heel makkelijk aan de hand van een aantal eenvoudige vragen testen welk type laadstation voor u het meest geschikt is.