In de toekomst rijden we elektrisch, en als fleet manager, particulier, ondernemer of kmo heb je vast al overwogen zelf de stap te zetten. De veelheid aan opties en mogelijkheden vormt helaas al te vaak een drempel. Daarom zet EDI (Electric By D’Ieteren) zich maximaal in om de omschakeling naar elektrische voertuigen zo eenvoudig en zorgeloos mogelijk te maken. De installatie van een laadstation is daarbij onmisbaar. Op basis van jouw noden zoeken we naar een laadoplossing op maat. In deze blog lees je waarom EDI de perfecte partner is om zorgeloos over te schakelen naar elektrische laadoplossingen.
Kracht van het EDI-netwerk
Als marktleider op het gebied van elektrische laadoplossingen en geconnecteerde laadstations is EDI een ideale partner in de zoektocht naar de laadoplossing die het beste bij je past. Het EDI-team bestaat uit een honderdtal collega’s, waaronder zo’n dertig gespecialiseerde technici. EDI heeft verschillende aanspreekpunten in heel België waardoor je steeds een contactpersoon in de buurt vindt. Op die manier is EDI de enige partner in ons land die zowel actief is in alle landsdelen als in alle marktsegmenten. Daarnaast kan je meegenieten van de kracht van het EDI-netwerk, dat via de EDI-laadpas toegang biedt tot meer dan 300.000 laadstations in heel Europa.
EDI maakt niet alleen deel uit van D’Ieteren maar ook van de start-up studio voor mobiliteit Lab Box. Dat betekent dat EDI zowel de wendbaarheid van een start-up heeft als de nodige stabiliteit en financiële slagkracht om snel te kunnen schalen. Het bewijs schuilt in de cijfers. In 2020 installeerde EDI elke maand honderd laadstations. Momenteel zijn dat er honderd per week. In 2023 mikken we op de installatie van honderd laadstations per dag.
Laadoplossing op maat
EDI heeft als doelstelling om de transitie richting elektrische voertuigen zo makkelijk mogelijk te maken. Dat doen we door fleet managers, particuliers, zelfstandigen en kmo’s bij te staan bij het kiezen van een laadoplossing op maat. Daarbij houden we rekening met de noden van onze klanten en het gekozen voertuig. De keuze voor het juiste laadstation is namelijk minstens even belangrijk als de keuze van het elektrisch voertuig zelf, zeker wanneer het merendeel van bestuurders van elektrische voertuigen gebruikmaken van laadstations op het werk of thuis, in plaats van openbare laadstations. Om de beste keuze te maken, werken we bij EDI in drie stappen: advies, installatie en facturatie.
Persoonlijk advies op elk moment
De eerste en belangrijkste stap is het geven van correct advies over welk model van laadpaal het beste bij je past. Daarbij houden we rekening met de locatie van de laadstations (thuis of op het werk, binnen of buiten), alsook het type en aantal elektrische voertuigen dat er gebruik van zal maken. Op basis daarvan wordt gekozen tussen een niet-geconnecteerd laadstation, een intelligent laadstation met één of twee stekkers of een connected cable. Daarnaast zijn allerlei upgrades beschikbaar, zoals dynamic load balancing die het laadvermogen van het laadstation afstemt op het verbruik van andere elektrische huishoudtoestellen of de aanwezigheid van door zonnepanelen opgewekte elektriciteit.
Nadat je online een offerte aanvraagt, indien de complexiteit van de installatie dit noodzakelijk maakt, komt een ervaren technicus je elektrische infrastructuur in kaart brengen. Op basis daarvan bieden we je een gepersonaliseerde offerte aan. Omdat de aankoop van een laadoplossing vaak verbonden is aan de aankoop van een elektrische wagen, wil EDI in de toekomst uitgroeien tot “one-stop-shop” met een afbetalingsplan voor zowel elektrische voertuigen als laadoplossingen.
Professionele en snelle installatie
Onze ploeg van ervaren technici zijn gespecialiseerd in de installatie en activatie van geconnecteerde laadstations. Dat type laadstations biedt toegang tot het EDI-platform en maakt het beheer van het laadpunt en de bijhorende laadpassen mogelijk via de EDI applicatie. Al onze laadoplossingen werken met een open protocol. Dat betekent dat onze laadstations niet alleen compatibel zijn met het EDI-platform maar ook met de platformen van andere spelers. Zo heb je een keuzevrijheid die ons motiveert om steeds het beste van onszelf te geven om de kwaliteit van onze dienstverlening en jouw klantervaring te vrijwaren.
Als marktleider in België beschikt EDI over de grootste stock van laadpunten in het land. Dat stelt ons in staat om snel elke vraag te beantwoorden. Afhankelijk van de regio en de beschikbaarheden van onze technici kunnen we in een relatief korte tijd de gekozen laadoplossing leveren. Je kan, als de omstandigheden het toelaten, zelf het installatiemoment kiezen via een online planner. Na afloop komt een onafhankelijke specialist de installatie keuren. Daarna kan je 24/7 rekenen op het team van EDI voor al jouw vragen en problemen, zowel vanop afstand als ter plaatse.
Eenvoudige facturatie
Voor fleet managers, bedrijfsleiders en zelfstandigen is het belangrijk dat de kosten voor het gebruik van een laadstation thuis doorgerekend kunnen worden aan de werkgever of eigen firma. Daarom zijn de geconnecteerde laadstations uitgerust met een energiemeter voor de verrekening van de stroom. Op die manier worden de kosten voor laadtransacties gescheiden van het huishoudelijke energieverbruik. Indien jouw werkgever aan de kosten bijdraagt, registreert het EDI-laadstation de kosten van jouw verbruik. EDI factureert vervolgens de transacties aan jouw werkgever en je wordt maandelijks automatisch terugbetaald. Om deze split billing-optie te activeren, moet het intelligent laadstation geregistreerd worden. Dat kost maandelijks €5 exclusief btw voor een privaat laadstation en is zeer interessant voor werkgevers of fleet managers, voor wie deze terugbetaling gecentraliseerd wordt op één platform.
Indien je als werkgever of onderneming per jaar meer dan vijf laadpalen installeert, bieden we bovenop standaard diensten zoals split billing, toegang tot het EDI-platform en de 24/7 helpdesk ook onder meer nuttige policy templates, persoonlijke bijstand van een fleetexpert en toegang tot onze portal waarop je alle aanvragen van je medewerkers te zien krijgt. Ook voor de instellingen van je laadstations begeleiden we je van A tot Z. Met het bepalen van een laadtarief op maat onderstrepen we onze flexibiliteit. Op die manier geniet je van een service op maat en vereenvoudigen we sterk het beheer van je elektrisch wagenpark, ongeacht de grootte.
Innovatieve oplossingen
Bij EDI vinden we het belangrijk om steeds de nieuwste oplossingen aan te kunnen bieden aan onze klanten. Daarvoor houden we de markt goed in de gaten en werken we samen met lokale partners om ons aanbod te versterken, bijvoorbeeld met de overname van Go Solar. Een nieuwe toepassing is laden op maat, waarbij er extra opties zijn om laadbeurten af te stemmen op uw persoonlijke noden. Zo kan je bijvoorbeeld kiezen om elke ochtend een rijbereik van 50 kilometer te laden en bij zon extra laadvermogen van zonnepanelen in te zetten om meer op te laden. EDI wil een bepalende rol spelen op het vlak van elektrisch rijden. Onze ambitie om volgend jaar dagelijks honderd nieuwe laadstations te installeren illustreert dat mooi. We blijven ook de ontwikkeling van Vehicle to Grid te bekijken.
EDI helpt je op de elektrische weg
Heb je vragen over de aankoop en installatie van een laadstation? Overweeg je de stap naar een elektrisch voertuig? Wil je graag meer informatie? Neem dan zeker contact op met EDI. Onze specialisten zullen jou met plezier te woord staan.
De kracht van EDI zit in de ondersteuning van A tot Z met veel aandacht voor de kwaliteit van zowel de aangeboden producten als de dienstverlening en het compleet dienstenaanbod. Dat bestaat uit een gedeelde facturatie van het elektriciteitsverbruik voor bedrijfswagens, een optimalisatie in real time van de oplaadsnelheid en toegang tot een netwerk van meer dan 300.000 openbare oplaadpunten in Europa. Voor meer informatie kan je ook terecht op de FAQ-pagina van EDI.