Tanken vs. opladen


"Tanken" is een gewoonte voor alle bestuurders. Het is zeer praktisch. Er zijn overal tankstations en ze zijn heel gemakkelijk te vinden. Als we aankomen, zijn we er bijna zeker van dat er een pomp vrij zal zijn. Een paar minuten stoppen volstaat om het bereik van de wagen van 500 tot 1000 km te voorzien.

Het "opladen" van een elektrisch voertuig is ingewikkelder uit te leggen, ook al is het in de praktijk eigenlijk eenvoudig en in sommige gevallen zelfs eenvoudiger dan "tanken". In werkelijkheid hangt het af van de behoeften van de klant.


Beschouw een klant die thuis een garage heeft en zijn auto zelden gebruikt voor ritten van meer dan 400 km, wat een vrij standaard bereik is op nieuwe elektrische voertuigen. Deze klant sluit de wagen 's avonds gewoon aan, en zal ‘s ochtends opstaan met een volle batterij. In dit geval maakt de duur van het opladen niet uit.
We zouden kunnen zeggen dat het opladen voor deze klant "15 seconden in de avond en 15 seconden in de ochtend" duurt, oftewel precies de tijd die nodig is om het voertuig aan te sluiten en af te koppelen. Voor deze klant is het feit dat er in België nog relatief weinig publieke oplaadpunten zijn van weinig belang.
Voor een klant die in een appartement woont zonder toegang tot een privé-garage en die regelmatig lange ritten moet maken, zal daarentegen de overstap naar een elektrisch voertuig worden overwogen op basis van de laadpunten die met zekerheid toegankelijk zullen zijn, op kantoor, of publiek. De eenvoud van het opladen is dus zeer afhankelijk van de situatie van de klant.
"Opladen" is dus moeilijker uit te leggen is dan "Tanken", en hangt dus af van de oplaadomgevingen, die elk worden gekenmerkt door zeer verschillende oplaadsnelheden en -prijzen.

Het tanken bij een tankstation zal altijd ongeveer even lang duren en de prijs zal ook slechts met enkele procenten verschillen. Het volledig opladen van een elektrisch voertuig kan echter tussen 30 minuten en 40 uur duren, afhankelijk van de aansluiting.
Opladen kan gratis zijn, in sommige winkels of als u thuis met zonnepanelen oplaadt, maar kan ook even duur zijn als tanken als u snellaadt op de autosnelweg.

Wat vooral verandert, zijn je gewoontes. Een elektrische wagen zal je bijna nooit een volledige "tankbeurt” (oplaadbeurt) geven, omdat je ook niet wacht tot je het einde van de "tank" (batterij) hebt bereikt om te laden. Je laadt je wagen wanneer het uitkomt, vooral thuis, soms op kantoor, en af en toe op een openbaar laadpunt.

Onthoud vooral dit: aangezien een voertuig gemiddeld 95% van de tijd geparkeerd staat, zal het opladen plaatsvinden terwijl de bestuurder iets anders doet: slapen of thuis zijn, werken, winkelen, eten, noem maar op. Hierdoor is de snelheid van het opladen vaak van ondergeschikt belang.

Laadsnelheid is uiteraard wel belangrijk tijdens zeer lange ritten van enkele honderden kilometers, en in deze zeldzame gevallen is de keuze van de locatie van het oplaadpunt niet altijd even gemakkelijk.

Gelukkig hebben alle petroleumbedrijven zich al gerealiseerd dat de de tijden veranderen, en rusten ze nu al hun tankstations uit met snellaadstations. In België is dit bijvoorbeeld al het geval voor alle tankstations van Total.

Delen

De toekomst is elektrisch