Lange autoreizen maken met een elektrisch voertuig: het kan!

Leer hoe op reis vertrekken met een elektrisch voertuig de start van je vakantie goedkoper, ontspannen en comfortabel maakt en hoe je eenvoudig kunt laden in 300.000 Europese laadstations.

Rally’s rijden en lange autoreizen maken hebben met elkaar gemeen dat veel mensen het als iets onmogelijks beschouwen om met een elektrische wagen te doen. Onterecht, meent Antoine Dechamps, de allereerste Belgische ecorallypiloot en een fervente elektrische autoreiziger. In deze blog geeft hij tips om van jouw volgende autoreis met een elektrische wagen een succes te maken.

Het rijbereik van je elektrisch voertuig (EV) hoeft geen rem te zetten op je reisplannen. De autonomie van elektrische auto’s is de voorbije jaren namelijk fors toegenomen. Met een beetje voorbereiding en de juiste laadkaarten kan een elektrische autoreis net een heel rustgevende ervaring zijn die inherent deel uitmaakt van de reisbeleving. Dat ervaarde Antoine Dechamps al meermaals. Hij is piloot bij Belgian VW Club, waarmee hij deelneemt aan ecorally’s. Die jonge sport probeert de capaciteiten van EV’s te benadrukken en bewijst dat autosport een duurzame toekomst heeft. Met conventionele elektrische seriewagens rijdt hij races in heel Europa, waarbij hij vaak de elektrische wagen neemt om op zijn bestemming te geraken. Hij weet dus als geen ander hoe je met opgeladen batterijen van je vakantie kunt genieten na een lange rit met een EV.

De europese EDI laadpas

Om zijn voertuig op te laden tijdens zijn autoreizen maakt Antoine gebruik van de EDI laadpas. Via de optionele roaming-functie verschaft die laadpas toegang tot 300.000 laadstations verspreid over heel Europa, zonder abonnementskosten. Daarnaast neemt Antoine twee extra laadkaarten voor noodgevallen of storingen mee. De bijbehorende gratis EDI Charging app biedt toegang tot een kaart die een overzicht geeft van laadstations in de buurt. Daardoor kan je tijdens elke laadbeurt je volgende stop al inplannen en zelfs rekening houden met de mogelijkheid dat een laadstation bezet is. Hou rekening met een laadbeurt om de tweeënhalf uur, waarbij je naast het plannen van je volgende stop ook iets kunt eten en de benen strekken. Op die manier zijn zowel jij als je wagen helemaal opgeladen om de weg verder te zetten. Antoine raadt daarnaast ook de app Chargemap of ABRP aan, waarmee je ook laadstations in de buurt kan opzoeken of de beste weg naar uw bestemming inplannen.


Slim laden, minder betalen

Qua kostprijs is reizen met een EV vergelijkbaar met een klassiek voertuig wanneer we rekening houden met de duurste laadtarieven. Wie laadbeurten echter slim plant en niet alleen gebruikmaakt van de duurste laadinfrastructuur langs de snelwegen, kan heel wat besparen op de kostprijs van de laadbeurten. De kostprijs van een laadbeurt kan je op voorhand opzoeken via de EDI Charging app. Bovendien zijn elektrische voertuigen onderhoudsvriendelijker omdat ze volledig elektrisch zijn, en daardoor minder gevoelig zijn voor mechanische slijtage. Dat doet op lange termijn de kostprijs van onderhoudsbeurten aan het voertuig dalen.

Antoine ervaart reizen met een EV als rustgevend. “Een EV is veel stiller dan een gewone wagen. Daarnaast is er de automatische versnellingsbak die beter werkt en kan je rekenen op meer direct beschikbaar vermogen, waardoor je vlotter andere voertuigen kan inhalen of kan reageren op onverwachte verkeerssituaties.” De huidige generatie van batterijen is ook minder hittegevoelig, wat relevant is voor wie naar zuiderse bestemmingen trekt. Net als bij klassieke wagens heeft het gebruiken van de airconditioning bij hitte wel een impact op het verbruik. “Je kan dat compenseren door iets trager te rijden”, geeft Antoine als tip mee.

Graag uw snelheid aanpassen

Iets trager rijden heeft ook bij normale temperaturen een groot voordeel: de batterij gaat veel langer mee. Dat merkte Antoine bij zijn recentste autoreis naar Portugal met zijn Volkswagen ID.4 met 77kWh-batterij. “Bij de heenreis heb ik constant aan 100 kilometer per uur gereden, tijdens de terugreis 120 kilometer per uur. Op het volledige traject van zo’n 2.100 kilometer zat slechts twee uur tijdsverschil. Als je maar 100 kilometer per uur rijdt, verbruik je 20% minder. Je bereik is dan bijna 500 kilometer, terwijl dat net geen 400 kilometer is wanneer je 120 kilometer per uur rijdt. Op die manier spaar je tijd uit door minder laadmomenten in te lassen, wat snel oploopt bij een lange trip.”

Om de tijd aan laadstations te beperken, geeft Antoine als tip mee niet te wachten tot je batterij volledig leeg is. Ideaal is het om te laden wanneer je nog 15 à 20% batterij hebt, en dan te tanken tot ongeveer 75%. Zo haal je het meeste rendement uit elke laadbeurt.

De verplichte laadpauzes zorgen op hun beurt voor een ander tempo van de lange autorit. “Te veel mensen willen in één keer naar hun vakantiebestemming rijden, omdat ze denken dat hun vakantie dan pas begint. Het gevolg is dat ze dan uitgeput toekomen. Als je elektrisch rijdt en regelmatig stopt om bij te laden, heb je een minder gejaagde ervaring. De trip maakt dan deel uit van de vakantie, en dat is een belangrijke mentaliteitswijziging die gemaakt moet worden.”

EDI helpt je op weg

Deze blog heeft je hopelijk warm gemaakt om volgende keer elektrisch op reis te vertrekken. Onze experts helpen je graag met het voorbereiden en plannen van je reis. Via de EDI website kan je alvast een EDI laadpas aanvragen waarmee je ook in het buitenland je voertuig kunt opladen. Voor meer informatie kan je ook steeds terecht op de FAQ-pagina van EDI. De rallyavonturen van Antoine kan je volgen via het Instagram-account ecorallyeVWbelgium en op Belgian VW Club.


Van de ene op de andere dag overstappen op een elektrische wagen.
Een ervaring van één jaar in een elektrische wagen.